|
Wolna elekcja- dobry czy zły sposób na wybór króla?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3162 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz lekcji historii w klasie pierwszej Liceum Ogólnokształcącego w zakresie rozszerzonym. Uczniowie na podstawie tekstów źródłowych i podręcznika omówią zmiany ustrojowe w XVI-wiecznej Rzeczpospolitej po wygaśnięciu dynastii Jagiellonów. Ocenią także skutki nowego systemu wyboru króla na drodze wolnej elekcji.
Scenariusz lekcji historii w klasie pierwszej Licem Ogólnokształcącego (zakres rozszerzony)
Temat: Wolna elekcja- dobry czy zły sposób na wybór króla?
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna datę: 1573;
- zna postacie: Zygmunt August, Henryk Walezy, Stefan Batory;
- wyjaśnia pojęcia i terminy: artykuły henrykowskie, demokracja szlachecka, pacta conventa, wolna elekcja, interrex;
- wyjaśnia zasady wolnej elekcji;
- wymienia postanowienia artykułów henrykowskich;
- przedstawia ewolucję ustroju Polski szlacheckiej i jej skutki;
- ocenia nowy system wyboru króla na drodze wolnej elekcji.
Metody: rozmowa nauczająca, praca z tekstem źródłowym, waga decyzyjna, dyskusja.
Formy: praca w grupach, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- podręcznik klasy pierwszej liceum i technikum – M. Gładszy, Historia I, Część 2, Od Średniowiecza do nowożytności, wyd. GWO;
- fragm. „Kazań sejmowych” P. Skargi;
- fragm. lit. uzupełniającej, w: S. Płaza, Wielkie bezkrólewie, z cyklu: Dzieje narodu i państwa polskiego, Kraków 1988, s. 10;
- ilustracja Henryka Walezego;
- papier plakatowy, kolorowe karteczki, mazaki.
Czas: 2 godziny lekcyjne.
Przebieg lekcji:
I. Wprowadzenie:
- Przypomnienie sposobu wyboru króla przed śmiercią Zygmunta Augusta oraz wskazanie przyczyn wprowadzenia nowych zasad.
- Zapis tematu lekcji.
II. Rozwinięcie:
- Podział klasy na cztery grupy i rozdanie instrukcji.
Grupa I
Na podstawie tekstu źródłowego, podręcznika, leksykonu oraz ilustracji przedstaw zasady wyboru króla na drodze wolnej elekcji. Kto sprawował władzę w okresie bezkrólewia?
Grupa II
Na podstawie tekstu źródłowego, podręcznika i leksykonu wyjaśnij pojęcie: pacta conventa. Wymień zobowiązania Henryka Walezego wobec szlachty.
Grupa III
Na podstawie tekstu źródłowego, podręcznika i leksykonu wyjaśnij pojęcie: artykuły henrykowskie i opowiedz na pytania:
♦ Jakie obowiązki i ograniczenia nałożyły na królów elekcyjnych tzw. artykuły henrykowskie?
♦ W jaki sposób zmienił się ustrój państwa?
Grupa IV
Na podstawie tekstu I z części: "Problemy do przemyślenia i dyskusji" wymień skutki wprowadzenia wolnej elekcji.
- Liderzy grup prezentują efekty prac w dowolnych formach, np. mapy mentalnej. Nauczyciel porządkuje wiedzę uczniów.
III. Podsumowanie
- Dyskusja za pomocą wagi decyzyjnej na temat: Wolna elekcja to dobry czy zły sposób wyboru króla?
Uczniowie otrzymują karteczki w dwóch kolorach, na których wypisują argumenty „za” i „przeciw”. Następnie przyklejają je do odpowiedniej części wagi narysowanej na plakacie.
- Głośne przeczytanie fragm. „Kazań Sejmowych” P. Skargi. Uczniowie dzielą się sowimi wrażeniami i przemyśleniami na temat problemów poruszonych w kazaniu.
- Zadanie domowe.
Przedstaw wpływ elekcji na zmiany ustrojowe Rzeczpospolitej.
Opracowała: Aleksandra Adamska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|